Gerenommeerde grafische ontwerpers breiden uit naar de digitale media sector

Een veel geziene trend in de wereld van de vormgeving is de uitbreiding naar de digitale media sector. Het laat zich misschien zelf nog wel beter omschrijven als een verplaatsing. Steeds meer grafische opleidingen dragen nu deze naam al. In plaats van grafisch ontwerper heet het bijvoorbeeld grafische en digitale media. Dit voorspelt eigenlijk al wel waar het in de toekomst langzaamaan naartoe gaat.

Digitale mDigitale mediaedia, soms ook wel omschreven als nieuwe media, zijn vooral de dingen die sinds het computer tijdperk steeds meer gebruikt worden voor onder andere reclame uitingen. Hieronder vallen websites, social media, blogs en ook games. De grafische branche blijft hier zeker niet in achter. Sterker nog, het is een van de bedrijfstakken die na verloop van tijd wel mee moet gaan in deze verandering. Daar waar steeds minder mensen kranten en tijdschriften kopen, is het niet meer relevant om puur hierop gericht te zijn. Zo is dat voor, om maar even een voorbeeld te noemen, een kunstenaar precies hetzelfde. Deze kan al zijn kunstwerken in een atelier hebben hangen, maar heeft veel meer kans om door te breken en succesvol te worden als zijn werken daarnaast ook te koop worden aangeboden op websites.

Sommigen zullen hier louter de nadelen van inzien, toch zijn er ook legio voordelen op te noemen. Denk maar eens aan het enorme bereik wat je online hebt. Een tijd geleden kon je in eerste instantie alleen publiek in je eigen omgeving bereiken. Nu kan je met een paar klikken bij wijze van spreken de hele wereld bereiken. Iemand die goed met het internet weet om te gaan heeft hier dan ook zeker een zeer groot voordeel bij. De overstap, of misschien in het begin de langzame verplaatsing naar de digitale media, is niet of nauwelijks meer te ontwijken voor iemand met serieuze ambities.